Μολονότι το 2020 δεν είναι ακριβώς όπως το έδειχναν οι ταινίες της δεκαετίας του 90’, είναι γεγονός ότι ο κόσμος μας έχει αλλάξει δραματικά. Επιπλέον, έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε, κρίνουμε, επιλέγουμε και επικοινωνούμε.
Όταν την δεκαετία του 90’ άρχισε να διαφαίνεται ο πολυδιάστατος ρόλος της επικοινωνίας, ήταν μια σχετικά προβλέψιμη διαδικασία. Σταθερές στρατηγικές και εργαλεία, όπως γνωριμίες με τον Τύπο, εμπορικές εκθέσεις, δελτία τύπου και παρουσιάσεις, αποτύπωναν το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας μιας επιχείρησης-προϊόντος-υπηρεσίας-ιδέας. Στην συνέχεια όμως, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και κοινωνικές ανακατατάξεις, μαζί με την εμφάνιση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, άλλαξαν τον τρόπο με το οποίο οι ιστορίες δημιουργούνται, παρουσιάζονται και διακινούνται.
Όσο όμως κι αν αλλάζουν τα εργαλεία και το περιβάλλον, αυτό που εξακολουθεί να κινητοποιεί το κοινό-στόχο κάθε επιχείρησης να εκτιμήσει, υποστηρίξει και επιλέξει ένα προϊόν, υπηρεσία ή όραμα είναι η εμπιστοσύνη που εμπνέει. Η καρδιά, όμως, της κάθε ιστορίας παραμένει το περιεχόμενό της, η ουσία της, το «γιατί», η αλήθεια που αντανακλά. Και εκεί πλέον εδράζεται η μεγαλύτερη πρόκληση. Πώς σε έναν κόσμο, που κάθε στιγμή βομβαρδίζεται από εκατομμύρια μηνύματα, μέσα από χιλιάδες κανάλια, μπορεί μια εταιρεία να ξεχωρίσει.
Σε αυτό το περιβάλλον η επικοινωνία αναδεικνύεται ως ένα εξαιρετικά ισχυρό, σημαντικό και πολυδιάστατο εργαλείο που απαιτεί εξειδικευμένους χειρισμούς. Ίσως πια είναι πιο εύκολο να πει κάποιος τι δεν είναι η επικοινωνία, αφού κάθε μέρα αποκτά και πιο διευρυμένο ρόλο σε κάθε πεδίο δραστηριοποίησης. Δεν είναι λοιπόν, ένα ωραίο λογότυπο, ένα άρθρο, ένα website, μία φωτογραφία δίπλα σε celebrities ή επισήμους.
Η επικοινωνία σήμερα είναι η ανάπτυξη και διαχείριση ιστοριών που χτίζουν σχέσεις, διαμορφώνουν αποφάσεις και συνθέτουν αντιλήψεις.
Στην FORESIGHT λέμε συχνά ότι κάθε project αποτελεί μία πολιτική καμπάνια – είτε πρόκειται για ένα start-up που αναζητά στήριξη, μία οικογενειακή μικρή επιχείρηση ή έναν κολοσσό του Fortune 100.
Απαιτεί, γνώσεις, ευρεία αντίληψη, διπλωματία, insight, στρατηγική θεώρηση, σχέσεις, συμμαχίες και διαρκή διαμόρφωση μηνυμάτων, ώστε τα όποια κοινά (εργαζόμενοι, ανταγωνιστές, διαμορφωτές αποφάσεων, media, κέντρα εξουσίας) να είναι στο σημείο που πρέπει τη στιγμή που θα απαιτηθεί.
Η επικοινωνία οφείλει, πλέον, να είναι ένας διαρκής THINK-TO-ACT μηχανισμός που δουλεύει με τον κατάλληλο τρόπο, στον κατάλληλο χρόνο προς το κατάλληλο πάντα κοινό.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ
Πλέον κάθε μήνυμα μας είναι μέρος μίας ολοκληρωμένης ιστορίας που απαιτεί όλα εκείνα τα στοιχεία που θα εμπνεύσουν, θα συνεπάρουν, θα προκαλέσουν και θα κερδίσουν το όποιο κοινό. Μία ιστορία που απαιτεί εξίσου άριστη αφηγηματική ικανότητα, σκηνοθεσία, λόγο και εικόνα.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα, πόσο παθιασμένοι είμαστε μαζί της, ποιο είναι το όραμα της εταιρείας μας, πώς το προϊόν ή η υπηρεσία ζωντανεύουν αυτό το όραμα, ποιες αξίες αντανακλούν, ποια είναι η μοναδικότητα της πρότασης, πώς θα βελτιώσει τη ζωή των πελατών, των συνεργατών αλλά και του μικρού ή μεγαλύτερου κόσμου μας …. είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που οφείλει να έχει η ιστορία μας.
Όσο βαρετό κι αν ακούγεται σε μία εποχή ψηφιακής ταχύτητας, το πιο σημαντικό βήμα στο ξεκίνημα είναι να γράψουμε σε ένα χαρτί αυτές τις σκέψεις. Είναι αυτές οι σκέψεις – η δική μας αλήθεια – που θα βρίσκονται στην καρδιά της επιχείρησής μας και που θα εμπνεύσουν τον όποιο επενδυτή, συνεργάτη, εργαζόμενο, διαμορφωτή της κοινής γνώμης και τελικά πελάτη.
BRAND
Τα τελευταία ιδίως χρόνια η λέξη branding πρωταγωνιστεί σε κάθε συζήτηση περί εθνικής ή εταιρικής ανάπτυξης. Το branding αντανακλά τις αξίες της εταιρείας και των ανθρώπων της, το ποιοι είμαστε, ποιοι θέλουμε να γίνουμε και πώς θέλουμε οι άλλοι να μας βλέπουν. Είναι αυτό που διαφοροποιεί μία εταιρεία από μία άλλη, η αντίληψη που έχει το κοινό-στόχος μας για την ιδέα μας, ποιες εικόνες έρχονται στο μυαλό του, ποιους συνειρμούς και ποιες σκέψεις κάνει όταν ακούει για το προϊόν ή την υπηρεσία που επικοινωνούμε. Το branding κάνει τους ανθρώπους να συνδέονται με την εταιρεία μας και με αυτό που προσφέρουμε, χτίζει την σχέση μας μαζί τους και κυρίως την εμπιστοσύνη τους. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το branding δεν είναι το website μας, το λογότυπο ή το όποιο έντυπο ή ψηφιακό υλικό – εργαλείο έκφρασης και προώθησης της άυλης ταυτότητας μιας εταιρείας.
Ως εκ τούτου σε μία εποχή όπου οι άνθρωποι δεν θέλουν περισσότερες πληροφορίες, προϊόντα ή υπηρεσίες, αλλά εμπιστοσύνη και συναισθηματική διασύνδεση, όπου αναζητούν να πιστέψουν σε κάτι νέο, στους δικούς σας στόχους, στη δική σας ιστορία και τελικά στη δική σας επιτυχία, το branding αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της όποιας επικοινωνιακής στρατηγικής.
ΜΕΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Ένα από τα βασικά αποτελέσματα της κατάρρευσης του πολιτικό-οικονομικού κατεστημένου σε διεθνές επίπεδο ήταν και η συγκλονιστική απαξίωση των ΜΜΕ αλλά και των επαγγελματιών του χώρου. Όταν σε όλο τον κόσμο τα ΜΜΕ αλλάζουν για να ακολουθήσουν τα νέα κανάλια ενημέρωσης και τις πρακτικές επικοινωνίας, στην Ελλάδα προσπαθούν να διατηρήσουν ένα προφίλ, το οποίο σήμερα απλά δεν υπάρχει. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παραδοσιακά μέσα – από την Καθημερινή μέχρι μία τοπική εφημερίδα ή ένα κλαδικό περιοδικό δεν είναι χρήσιμα, αλλά σίγουρα έχει αλλάξει ο βαθμός διείσδυσης τους σε ειδικά κοινά αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία μας. Με άλλα λόγια ένα δημοσίευμα, που μπορεί να πέρναγε ένα μήνυμα πριν από δέκα χρόνια, σήμερα λέει εξαιρετικά λιγότερα σε εξαιρετικά λιγότερους.
Τα μέσα πλέον οφείλουν να αξιοποιούνται με οξυδέρκεια και όχι πυροσβεστικά, να αποτελούν πλατφόρμα ανάπτυξης των θέσεων μας ή των συνθηκών που επιθυμούμε και όχι απλά μία απάντηση σε κάτι που ήδη θα έχει γίνει.
Την ίδια στιγμή την εμφάνιση της έχει κάνει μία νέα σχέση με τα μέσα ενημέρωσης γνωστή και ως SYNDICATED. Πρόκειται πλέον για μία εξαιρετικά διαδεδομένη και στην Ελλάδα σχέση με επιλεγμένα μέσα ενημέρωσης, όπου οι επιχειρήσεις ή οι επιχειρηματίες έχουν καλλιεργήσει ειδικές σχέσεις συνεργασίας (πρωτίστως διαδικτυακές), οι οποίες παρέχουν ειδικό υλικό για τους όποιους αναγνώστες, που είτε αναδεικνύουν τον ρόλο και την αξία της επιχείρησης, είτε το κύρος και την επιρροή του επιχειρηματία. Το υλικό αυτό τις περισσότερες φορές αφορά έρευνες και αναλύσεις που αφορούν το ευρύτερο οικοσύστημα της Χ επιχείρησης, δίνοντας έτσι και στο μέσο επικοινωνίας χρήσιμο και ενδιαφέρον έγκριτο υλικό για τους αναγνώστες / ακροατές / θεατές του.
Αναμφίβολα οι νέες τεχνολογίες, οι έξυπνες συσκευές με τις χιλιάδες εφαρμογές τους, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι νέες πλατφόρμες περιεχομένου έχουν διαμορφώσει ήδη ένα γεμάτο προκλήσεις αύριο για την επικοινωνία και τις δημοσιές σχέσεις. Σε αυτό το αύριο πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει το «ιδιωτικό» υλικό μέσα από «ιδιωτικά» κανάλια επικοινωνίας τα οποία είναι προσαρμοσμένα απόλυτα στο δικό μας κοινό και αντανακλούν καλύτερα την κουλτούρα μας προκαλώντας μεγαλύτερη συναισθηματική διείσδυση. Είτε πρόκειται για ένα blog, podcast ή video, η συγκεκριμένη τάση θα συνεχίσει να αναπτύσσεται μιας και επιτρέπει την απευθείας επικοινωνία και διάλογο με το κοινό μας.
ΛΟΓΟΣ και ΕΙΚΟΝΑ
Κάθε ιστορία είναι τόσο καλή όσο ο αφηγητής της. Ειδικότερα στην ανάδειξη, προβολή και προώθηση μίας ιδέας, ενός οράματος, ενός ταξιδιού, ο αφηγητής-επιχειρηματίας καλείται να εκφράσει όλα αυτά που η επιχείρησή του εκφράζει ή θέλει να εκφράσει. Η ικανότητά του να παίξει σωστά αυτόν τον ρόλο και να αντιληφθεί τους εξαιρετικά αυστηρούς κανόνες αυτού του παιχνιδιού, μπορεί να επηρεάσει καταλυτικά το αύριο της προσπάθειάς του. Σοβαρότητα και αυτοσυγκράτηση, αυθεντικότητα και συνέπεια, ευελιξία στην κουλτούρα κάθε συνομιλητή, σωστές δόσεις χιούμορ και πάνω από όλα, γνώσεις για κάθε λεπτομέρεια αυτού που «πουλάμε», είναι μόνο μερικά από τα ελάχιστα που πρέπει να έχουμε.
Η προώθηση ενός μηνύματος – πόσο μάλλον της ιστορίας – όταν έχει στόχο να κερδίσει το ενδιαφέρον, τη στήριξη ή τη χρηματοδότηση, οφείλει να αντανακλά τον καλύτερο εαυτό μας, μια σκληρή προετοιμασία και ειλικρινή προσπάθεια. Η αντίληψη που θα δημιουργήσουμε στον όποιο συνομιλητή μας είναι η αντίληψη που θα έχει για την πρόταση-ιδέα-εταιρεία μας.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩΝΤΑΣ
Καθημερινά περισσότερα από 205 δισεκατομμύρια email ανταλλάσσονται, 1,66 δισεκατομμύρια άνθρωποι συνδέονται στο facebook, μαζί με 330 εκατομμύρια στο twitter, 500 άρθρα δημοσιεύονται μόνο στη Washington Post, ενώ 2,7 εκατομμύρια blogs posts ανεβαίνουν στο WordPress.
…………..
Εάν αυτά τα νούμερα φαντάζουν τεράστια, ας αναλογιστούμε ότι κάθε μέρα, ένα νέο μέσο ενημέρωσης -κοινωνικό δίκτυο – app – έξυπνη τεχνολογία, εμφανίζεται ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τον καθημερινό θόρυβο μέσα στον οποίο, το μήνυμά μας πρέπει να φτάσει στο κοινό-στόχο μας.
Σε αυτόν τον πρωτόγνωρο επικοινωνιακό λαβύρινθο τα ακόλουθα 9 σημεία είναι τα ελάχιστα που οφείλουμε να θυμόμαστε και ιδανικά να ακολουθούμε είτε αποτελούμε start-up, είτε εδραιωμένη μικρή ή μεγάλη επιχείρηση:
1. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΕΧΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΟΙΝΟ-ΣΤΟΧΟ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΑΣ
Σημασία δεν έχει μόνο αυτό που θέλετε να πείτε εσείς με τη δική σας αισθητική, αλλά το πώς αυτό θα ταιριάξει με αυτά που αναζητά το κοινό σας, με την δική του κουλτούρα και αισθητική λαμβάνοντας υπόψη το ευρύτερο περιβάλλον και φυσικά τον ανταγωνισμό σας.
2. ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΜΕΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΕ ΜΗΝΥΜΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΕ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗ ΣΑΣ
Καλώς ή κακώς κάθε συνομιλητής μας είναι εκτεθειμένος σε εκατομμύρια μηνύματα, λογότυπα, εικόνες που διεγείρουν την αισθητική του, την κουλτούρα και ταυτόχρονα τις προκαταλήψεις του. Η σωστή ανάλυση του κοινού μας, ώστε να βρούμε το κατάλληλο μείγμα επικοινωνιακών εργαλείων, τόνου και αισθητικής, είναι εξαιρετικά σημαντική, ώστε να κερδιθεί η πρώτη εντύπωση και το ενδιαφέρον και να καλλιεργηθεί η όποια επιθυμητή αντίληψη.
3. ΠΕΙΤΕ ΜΙΑ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Η εποχή των spreadsheets και των pie charts έχει τελειώσει. Το start-up σας, η νέα υπηρεσία ή το νέο προϊόν σας αντανακλούν μοναδικές, δυναμικές προσωπικότητες, ταλέντα και δεξιότητες ανθρώπων που είναι έτοιμοι να παλέψουν με κάθε εμπόδιο για να χτίσουν το όνειρο τους μέσα από ένα γοητευτικό ταξίδι, ώστε να αλλάξουν κάτι στη ζωή κάποιων. Σε αυτό το συναρπαστικό ταξίδι θέλουμε να μας ακολουθήσει ο συνομιλητής μας.
4. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΤΕ ΚΑΘΕ ΒΗΜΑ
Καθετί που κάνουμε και καθετί που λέμε, προκαλεί μία αντίδραση, την οποία και οφείλουμε να αξιολογούμε άμεσα, ώστε αντίστοιχα άμεσα, να χτίζουμε πάνω σε καθετί θετικό ή να αντιμετωπίζουμε καθετί αμφιλεγόμενο. Οι ευκαιρίες είναι ελάχιστες, ο ανταγωνισμός είναι πάντα έτοιμος να εκμεταλλευτεί την στραβοτιμονιά μας και το εύρος προσοχής του ακροατή μας είναι εξαιρετικά περιορισμένο.
5. ΑΝΤΙΛΗΦΘΕΙΤΕ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΚΥΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΗΜΗΣ
Κάθε εργοδότης ή εργαζόμενος, επενδυτής ή πελάτης, συνεργάτης ή προμηθευτής αναζητά πλέον πολύ περισσότερα από ένα προϊόν, υπηρεσία, μέρισμα ή αμοιβή. Η εικόνα και η αντίληψη που προβάλλουμε για τη φήμη, το κύρος, τη δυναμική, τις προοπτικές και την επιρροή μας, συνθέτουν μία εικόνα που έχει ο καθένας μας και που οφείλουμε να θωρακίζουμε και να ενδυναμώνουμε σε κάθε βήμα μας.
6. Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΜΙΚΡΟ Η ΜΕΓΑΛΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΜΑΣ
Ένα προικισμένο επικοινωνιακά στέλεχος μίας start-up δεν είναι αρκετό να καλύψει τις ανάγκες που έχει μία επιχείρηση, υπηρεσία ή προϊόν. Κάθε μέλος της ομάδας είναι ένα εξίσου σημαντικό μέρος της επικοινωνιακής στρατηγικής, την οποία και μπορεί να ενδυναμώσει ή να καταστρέψει.
7. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ
Η πολυπολιτισμική εποχή μας με τις αναρίθμητες νέες τεχνολογίες και κοινωνικές τάσεις, έχει συνθλίψει παραδοσιακά σιλό, την ίδια στιγμή που υψώνονται νέα ακόμα ισχυρότερα. Η διαρκής σύγκρουση ιδεών, αξιών και πολλών από αυτά που θεωρούσαμε βασικές δομές της κοινωνίας μας με νέες τάσεις, ιδέες και πρακτικές, συνθέτουν ένα εξαιρετικά πολυδιάστατο περιβάλλον, στο οποίο ο κάθε συνομιλητής μας έχει όλο και λιγότερα κοινά με τον επόμενο. Σε αυτό το περιβάλλον είναι αναγκαία μία διαφορετική αντίληψη για την επικοινωνία και τη σύνθεση του κάθε μηνύματος, το οποίο μεταμορφώνεται από ένα μονολιθικό «σφυρί» σε ένα πολυδιάστατης τεχνολογίας χειρουργικής ακρίβειας εργαλείο.
8. ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ
Μπορεί πλέον μέσα από το NETFLIX και το GOOGLE όλοι να μπορούμε να είμαστε σούπερ διαφημιστές, δικηγόροι, χειρουργοί, μυστικοί πράκτορές ή ότι άλλο, όμως η αλήθεια είναι ότι η επιχειρηματικότητα δεν είναι παιχνίδι και σίγουρα δεν χτίζεται από ανθρώπους που νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα. Στην καρδιά της επιχειρηματικότητας κρύβεται η ικανότητα μας να συνεργαζόμαστε, να ακούμε αυτούς που ξέρουν τον τρόπο για να μας βοηθήσουν και να συνθέτουμε.
9. ΑΝΑΠΝΕΕΤΕ ΑΕΡΑ – ΜΗΝ ΤΟΝ ΠΟΥΛΑΤΕ
Στην εποχή μας περισσεύουν τα μηνύματα και οι ιστορίες που αντανακλούν αυτό που έλεγαν πολύ σοφά οι παλιότεροι «αέρα κοπανιστό». Τα αναρίθμητα, νέα μέσα, οι εξίσου αναρίθμητοι influencers, η ικανότητα όλων μας με ένα smartphone και μερικά app να μπορούμε να δημιουργούμε περιεχόμενο και πάνω από όλα, ο συνδυασμός της βιασύνης όλων μας με ένδεια κριτικής σκέψης και αντίληψης, έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον που η αλήθεια – παρ’ όλες τις δυσκολίες να ξεχωρίσει – οδηγεί στην επίτευξη των όποιων στόχων μας.
ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ–TOOLKIT, ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ